Проф. А.П. Кузьміна, ас. О.М. Лазаренко
Дніпровський державний медичний університет
Клінічна імунологія стає все більш важливим напрямком, з точки зору її широкого застосування при викладанні ревматології на циклах тематичного удосконалення. Мета роботи: розробка нової діагностичної та терапевтичної стратегії викладання ревматологічних аспектів на основі використання імунологічних знань. Ревматологи добре обізнані з питань одночасної ідентифікації антитіл до ядерних і цитоплазматичних антигенів, що сприяє диференціальної діагностики аутоімунної патології. Складені нами три варіанти квестів мали неоднозначні відповіді у досить обізнаних про клінічної ревматологической патології фахівців. На запропонований перший варіант (згідно з рекомендаціями ВООЗ визначення молекулярних маркерів) 90% лікарів надали вірний, повну відповідь. Другий варіант завдання включав активовані форми лімфоцитів з фенотипом CD69 +, CD3 + HLA-DR +, CD19 + CD38 +, CD8 + CD38 +. Лише 50% лікарів відповіли, що такий тест відображає функціональний стан активованих Т- і В-лімфоцитів і рекомендований для контролю перебігу захворювання. Наступний варіант квесту був створений з урахуванням безпосередньої функції рецепторних структур. Майже всі лікарі вважають зайвим оцінювання мінорних субпопуляцій у пацієнтів з аутоімунними хворобами. При інтерпретації результатів імунограми встановлюється синдром дисоціації – невідповідність між напрямком змін взаємопов’язаних імунологічних показників. Цінність синдрому дисоціації полягає в тому, що останній може свідчити на користь прихованих імунних дефектів. З швидким розширенням нових класів ліків клінічна практика різко змінилася, саме це привернуло увагу ревматологів до фундаментальних знань з питань імунології та механізмам дії біологічних препаратів. Слід зазначити, що в багатьох європейських країнах розроблені курси з імунології саме для ревматологічної практики. Отже, все більшого розвитку набуває впровадження в процес викладання ревматологічних аспектів на основі використання імунологічних знань, особливо на етапі післядипломної освіти, що сприятиме підвищенню кваліфікації фахівця і розвитку повноцінної всебічно розвиненої особистості лікаря.
Ключові слова: ревматологія, імунологічні знання, післядипломна освіта, педагогіка.
https://dx.doi.org/10.15407/internalmed2021.02.040
Download.PDF
Для цитування:
- Кузьміна, А.П.Підвищення ефективності викладання проблемних питань ревматології на етапі післядипломної освіти шляхом інтеграції імунологічних знань / А.П. Кузьміна, О.М. Лазаренко // Східноєвропейський журнал внутрішньої та сімейної медицини. – 2021. – № 2. – С. 40-44. doi: 15407/internalmed2021.02.040
- Kuzmina AP, Lazarenko OM. Pidvyshchennia efektyvnosti vykladannia problemnykh pytan revmatolohii na etapi pisliadyplomnoi osvity shliakhom intehratsii imunolohichnykh znan. [Improving the effectiveness of teaching problematic issues of rheumatology at the stage of postgraduate education by integrating immunological knowledge]. Shidnoevr. z. vnutr. simejnoi med. 2021;2:40-44. Ukrainian. doi: 10.15407/internalmed2021.02.040